Thursday, March 24, 2011

Persepsi dan Alam: Sempena Earth Hour 2011.

.: 4 video persepsi: Bagaimana kita melihat dan mentafsir cahaya yang menembusi mata hitam... Eh? Betul ka cahaya menembusi mata hitam??

カミカラ「歯車の立方体」

Rajin nak buat yang pusing-pusing. Yang lucu ada komen cakap kalau kita terus pusing benda ni lamma-lamma, kita akan mula memasuki satu dimensi lain... Pulak dah. Dimensi kepala pening ada la. Tapi takjub bila fikir macamana nak buat benda tu dalam rumah sendiri. Gear adalah sesuatu yang memfizikkan!

Amazing Japanese Fake Pool

Buat bangbangboom bahaya neh. Pecah pulak lapisan atas tu abes kaca masuk mata karang. Tapi macam best...

The Aurora from Terje Sorgjerd on Vimeo.

Aurora Borealis. Aurora dalam Latin maksudnya Dewi fajar (Goddess of dawn). Eh, goddess? Omputeh nih kalau tengok dunia kita ada je yang diluar pemikiran siapla dia anggap benda-benda ni ialah Tuhan ka, malaikat ka. Itu mereka, yang penting, Subhanallah, canteknyaaaa~ :-D

Near Perfect Reflection

Haha, tak kena, tak kena, hahaha :-)

Sempena Earth Hour 26 haribulan ni, boleh janji tak nak tutup semua lampu selama 1 jam? 1 jam pun cukup. Kalau tutup semua peralatan elektrik lagi baek. Semalam-malaman kita jimat penggunaan tenaga untuk bumi kita yang sangat-sangat tua ini. Dapat bumi jadi sejuk sikit, kemudian bumi kurang panas, lava kat dalam tak meruap-ruap, ozon tak berterabur, aisberg tak lebur~  :-)

Penghargaan credit 2 video dari bawah diberi kepada BuzzFeed.


m2mdoh: "Mari menyokong menyejukkan men-senyapkan mendamaikan alam ini beramai-ramai~"
:-)
:.

No comments:

Post a Comment