Wednesday, April 27, 2011

Afuganisu-tan: Lepas ni kelas Sejarah tak jadi buhsan lagi dah~

.: Hehe, Afuganisu-tan. Afghanistan~~ ;-)

Afugan ialah seorang gadis tabah yang sering ditimpa malang. Dilahirkan pada bulan Ogos 19 haribulan, Afugan yang berbadan kecil genit ini sering menjadi mangsa buli teman-temannya. Ketika berjalan-jalan dia sering tersadung dan terjatuh. Mungkin juga kerana badannya yang kecil, Afugan dilihat sering menyeret apa-apa barang yang dibawanya. Kesiannya Afugan yang comel...

Afugan comel~
Siapa Afugan???

Afugan ialah watak utama dalam komik Afghanis-tan (Afuganisu-tan), sebuah karya oleh Timaking (ちまきing). Ia mengisahkan sejarah pahit getir Afghanistan dengan negara-negara jirannya yang dibuat dalam persona seorang manusia, iaitu sebagai watak gadis komik. Komik ini dibuat dengan ringkas bersahaja, dalam bentuk komik lajur comic strip mengikut kronologi masa dan sejarah sebenar Afghanisan.

Sebenarnya mamdoh teringatkan pasal doa selepas solat sebelum menulis entri ini. Biasa mendengar doa dalam Bahasa Arab, kadang-kadang bila mendengar doa versi BM tertanya-tanya kenapa kita turut mendoakan agar negara-negara seperti Afghanistan, Palestin, Iraq, dan negara-negara Islam yang lain dipelihara dan dijaga Allah. Rupa-rupanya mamdoh tak tahu sejarah negara-negara ini.. :-(

Menariknya terbaeknya komik Afuganisu-tan ni ialah ia ditulis dari perspektif seorang rakyat Jepun, bukan dari kacamata seorang warganegara Pakistan mahupun rakyat Amerika Syarikat seperti komik-komik lain yang pelukisnya akan berat sebelah bias pandangannya. Contohnya kalau kita baca komik Jepun jadi watak utama akan pro-Jepun (menyokong Jepun), komik Amerika pula akan jadi pro-Amerika. Anda boleh baca komiknya dan anda akan setuju dengan pernyataan yang mamdoh pinjam ini, haa..

(Masa jumpa komik ini dulu-dulu dah terbaca pendapat review orang lain, tapi lupa dimana sumbernya. Sebab tu yang pinjam pernyataannya tu..) huhu..

Satu lagi ialah mengenai pembelajaran Sejarah yang boring buhsan kadang-kadang menjemukan kini telah menjadi lebih menarik minat daripada biasa. Untuk memahami Sejarah bukannya senang, apatah lagi mendidik para pelajar terutamanya mamdoh masa kecil-kecil dahulu. Jadi subjek Sejarah perlu diolah dan dibentuk menjadi lebih mengesankan hati, supaya senang dipelajari.

Sejarah -> senang faham, senang jawab ujian, senang lulus cemerlang~~

Jadi, apa tunggu lagi, mari baca Afuganisu-tan di :
  1. Galeri gambar Afuganisu-tan darkbeat di PBase.com, atau 
  2. baca di laman sesawang Google Afghan-tan oleh rubbersoul1967.
Laman kedua ialah laman pertama kali mamdoh jumpa Afugan, tapi dia ada hilang satu episod. Galeri gambar darkbeat ada okay sikit, he :-)

Afugan merenung masa depan yang ...

Kalau Sejarah Malaysia dikomikkan seperti ini okey ke tak okey? Hehe ;-)


m2mdoh: "Mari menyokong menguatkan daya pembelajaran dan pemahaman rakyat Malaysia dalam semua peringkat umur dengan kaedah-kaedah inovatif dan kreatif serta tidak buhsannn~"
p/s: Berminat tak dengan Hetalia: Axis Powers?
:.

No comments:

Post a Comment