Wednesday, October 6, 2010

Fenomena Azan dan Syahdunya Berjemaah~

.: Yang ini mamdoh dapat masa aktif di Tagged dahulu. Dulu-dulu rajin la pulak rasa nak bersosial, lama-lama buhsan jadinya. Tagged pun sekarang dah macam laman web cuci mata, yes no yes no, lepas tu sangkut, huhu.. :-(

Apa agaknya update terbaru kawan Jepun mamdoh yea? Lama tak dengar cerita dia...

Video kali ini mengenai Azan. Azan bestttt, azan ialah tanda waktu solat sudah masuk. Jika azan berkumandang, maka umat Islam diseru ramai-ramai ke masjid untuk solat berjemaah sama-sama. Akan tetapi, ada sesuatu tentang azan yang kita mungkin tidak sedar.. Haa.. ;-)

Fenomena Azan.

"Bermula dengan laungan azan Subuh di timur Indonesia di kepulauan Silipis pada jam 5.30 pagi. Beribu surau dan masjid bersahutan mengumandangkan azan. Antara timur dan barat kepulauan Jawa, mempunyai perbezaan waktu sebanyak 1½ jam. Azan akan bersahutan dalam jangka waktu itu, diikuti oleh Sumatra. Sebelum ianya berakhir di Indonesia, ia telah bermula di Malaysia, diikuti oleh Myanmar, dan China.

Dalam waktu satu jam setelah ia bermula di Jakarta, azan bermula di Dakar, Bangladesh, dan berlarutan hingga ke barat India. Dari Calcutta ke Lucknow, seterusnya ke Mumbai dan Srinagar, dan keseluruhan Kashmir. Seluruh bandar ke utara Pakistan juga mengumandangkan azan terus bersahutan. Sebelum azan berakhir di Pakistan, ia pula bermula di Afghanistan dan Muscat. Antara Muscat dan Baghdad, perbezaan waktu ialah satu jam. Dan dalam waktu sejam ini, azan Subuh mula berkumandang di United Arab Emirates, Kuwait, Jerman, Somalia dan Saudi Arabia.

Antara Baghdad dan Kaherah di Mesir, mempunyai jangka perbezaan waktu juga satu jam. Azan masih berkumandang di Syria, Joran dan Sudan dalam jangku waktu itu. Kaherah dan Istanbul terletak dalam jangku waktu yang sama. Antara timur dan barat Turki, mempunyai jangka masa sebanyak 1½ jam. Kaherah dan Tripoli, ibu kota Libya, mempunyai satu jam perbezaan waktu. Dari Libya, azan bersambung ke Tunisia, Algeria, Rabat (ibu negara Morocco), dan Marrakech. Proses seruan azan berterusan silih berganti menyelubungi seluruh negara Afrika."


"Laungan azan yang bermula di timur Indonesia waktu Subuh sampai ke perairan lautan Atlantik selepas 9 jam. Tetapi sejurus sebelum azan dikumandangkan di perairan lautan Atlantik, ianya telah bermula kembali di timur Indonesia menandakan masuk waktu Zuhur. Sebaik azan Zuhur tiba di Dakar, azan Asar bermula di timur Indonesia. Selang beberapa jam kemudian, azan Mahrib pula bermula. Setelah azan maghrib mula dikumandangkan di Sumatera, azan Isyak mula kedengaran di timur Indonesia.

Direnungkan kembali, berpuluh ribu muazzin di seluruh dunia bersahutan menyeru azan menyatakan kebesaran Allah, syadahah, dan seterusnya. InsyaAllah, azan in akan berterusan hingga ke akhir zaman. Laungan azan merupakan satu fenomena yang agung yang akan sentiasa bertakhta di setiap sanubari umat Islam dan juga menandakan keagungan Islam.

Pastikan! Bahawa laungan ini tidak akan lenyap, seperti yang telah mula berlaku di beberapa negara di muka bumi ini. Walaupun tersergah indah masjid-masjidnya, namun laungannya telah mula menyepi. Wahai umat Islam! Pastikan laungan kebesaran Allah ini tidak akan lenyap!"

Subhanallah, Maha Suci Allah. Walaupun video ini tidak menyentuh umat Islam di Amerika, tapi laungan azan tetap berkumandang di sana. Kita di sini yang tinggal di negara yang aman damai ini, marilah sama-sama meramaikan masjid pada setiap waktunya. Ada antara mereka yang tidak dibenarkan melaungkan azan dengan nyaring seperti di Malaysia, maka kita sepatutnya bersyukur kerana laungan azan masih dapat didengar dengan nyaring di mana mana. Biar azan kita tidak akan putus sehinggalah hari kiamat kelak!

Kalau nak ramai-ramai solat berjemaah, apa kata kita berjemaah seperti mereka ini? Full penuh 5 waktu sehari semalam? :-D :-D :-D

This is why you will never win over ISLAM.. (re-up)

Kalau liat nak solat, rajin-rajinkan. Kalau malas nak solat, amal-amalkan. Kalau tak tahu bersolat, jum blaja sama-sama~~ :-)
  • Dan jika keliatan itu kemalasan itu masih juga tidak dapat dikurangkan, ingatlah, cintailah mati. Betul-betul didalam hati mencintai mati sebab tak sempat solat akan mati sesaat nanti. Kalau nak juga sedikit hidayah dan kata-kata semangat, sila baca artikel ini - Kisah Benar Sola Berjemaah.
  • Dapatkan testi menarik di iLuvIslam.com.

m2mdoh: "Mari berjemaah Subuh, Zuhur, Asar, Maghrib dan Isya'~"
:-)
:.

No comments:

Post a Comment