Monday, October 11, 2010

AKS SPP: Jawatan kosong bahagian Pendidikan~

.: Ingin bekerja dengan SPP? Anda kena mendaftar dulu di portal rasminya~~ :-)

SPP @ Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran Malaysia berfungsi mengendalikan sistem perkhidmatan perguruan seluruh Malaysia. Ia ditubuhkan bagi mengkaji perkhidmatan guru-guru, gaji-gaji dan syarat-syarat perkhidmatan mereka serta lain-lain kakitangan sekolah. SPP yang juga turut dikenali sebagai Suruhanjaya Diraja Aziz ini ditubuhkan pada 1hb Januari 1974.

Bagi melancarkan urusan pelantikan dan perkhidmatan pendidikan di negeri Sabah dan Sarawak, maka urus setia cawangan kedua-dua negeri ini turut ditubuhkan. Secara umumnya, urus setia ini membantu melaksanakan semua aktiviti di bawah Perkara 144(1) Perlembagaan Persekutuan bagi mengendalikan urusan-urusan yang berhubung dengan fungsi SPP. Urus setia cawangan Sarawak ditubuhkan secara rasminya pada 16hb Julai 1976, manakala Urus setia cawangan Sabah pula pada 1hb Oktober 1977.

Berikut ialah senarai orang-orang kuat SPP:
  • Pengerusi SPP:  Dato' Hj. Kusaini bin Hj. Hasbullah, 29hb Oktober 2007 - Kini.
  • Timbalan Pengerusi SPP: Y. Bhg. Dato' Hajah Rahimah bt. Dato' Hj. Ahmad, 15hb November 2007 - Kini. 
  • Setiausaha SPP: Y. Bhg. Dato' Wan Khazanah bt. Ismail, 27hb Ogos 2007 - Kini. 
  • Timbalan Setiausaha SPP: Encik Mohd Taupik bin Yusof (Pengambilan), 13hb Oktober 2008 - Kini. 

Antara tugas-tugas Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan ialah:
bertindak sebagai Pihak Berkuasa Melantik dalam perkhidmatan pelajaran dengan menjalankan fungsinya mengikut Perkara 144(1) Perlembagaan Persekutuan iaitu:
  • melantik, 
  • mengesahkan, 
  • memasukkan ke dalam perjawatan tetap atau perjawatan berpencen, 
  • menaikkan pangkat, 
  • menukar (iaitu pertukaran pelantikan/pertukaran tetap perkhidmatan), dan 
  • menjalankan kawalan tatatertib. 
Jawatan-jawatan yang ditawarkan pula terbahagi kepada dua (2) bahagian:

Entri blog kali ini ialah berkenaan bagaimana memohon jawatan AKS SPP dengan mengunakan Mozilla Firefox. Kalau diikutkan memang laman web SPP akan block halang kita dari menggunakan Firefox, tapi takpe, cara kena adaaa~~ ;-)

Sekejap, nanti dulu, Apa bezanya memohon jawatan PPP, PPPT dan AKS?
Mamdoh kurang arif kalau menerangkan perbezaan nih, tapi kalau dibaca dari laman web SPP, maka jawatan PPP dan PPPT ialah untuk calon-calon yang dari aliran pendidikan, atau ada mengambil pendidikan dalam pengajian mereka, manakala untuk AKS pula calon-calonnya bukan dari aliran pendidikan. Jika anda calon yang ada belajar di maktab perguruan, ada ambil KPLI, dll anda ialah calon untuk PPP atau PPPT. Jika selain itu maka anda adalah calon AKS. Iyya ka?

Jawatan-jawatan AKS yang ditawarkan ialah:
  • Pegawai Khidmat Pelanggan, Gred N17, kod skim 3232.
  • Pembantu Tadbir (Kewangan), Gred W17, kod skim 3461. 
  • Pembantu Tadbir (Perkeranian atau Operasi), Gred N17, kod skim 3200.
  • Penyelia Asrama, Gred N17, kod skim 4728. 
  • Pembantu Pengurusan Murid, Gred N17, kod skim 4730. 
  • Pembantu Makmal, Gred C17, kod skim 2555. 
  • Tukang K2, Gred R11, kod skim 6920. 
  • Tukang K3, Gred R9, kod skim 6860. 
Iklan sepanjang masa jawatan tetap AKS, Tangga gaji, beserta dengan Syarat lantikan dan kelayakan, elaun-elaun, klasifikasi jawatan dan skop fungsi dan bidang tugas.
Iklan AKS SPP sepanjang masa Ogos 2010 -

Iklan sepanjang masa di atas adalah tepat semasa entri ini ditullis. Sila muaturun dari Maklumat e-permohonan untuk iklan terkini.

Berbalik semula kepada isi sebenar entri ini, Bagaimana anda boleh memohon jawatan AKS dengan menggunakan browser pelayar Firefox dan bukannya IE Internet Explorer? Jawapannya, Tak dapatlah kawannnn~~ Serius, portal rasmi SPP direka khusus untuk pelayar IE sahaja. Tapi kalau taknak buka banyak browser (Fx dan IE) sekaligus, boleh guna add-on xpi Firefox ini: IE Tab Plus dari Add-ons for Firefox.

Add-on ini membolehkan browser IE dibuka terus dari browser Firefox. Senang je, cuma satu klik pada icon IE Tab Plus di bahagian status bar (yang di bawah browser) dan anda akan menggunakan pelayar IE. Jika diklik lagi, anda kini sedang menggunakan Firefox. Dan harap maaf, add-on ini betul-betul kaw pada Firefox versi 3.6 ke atas~ Kalau tak suka, anda terpaksa gunakan browser IE untuk memohon jawatan AKS.

Maka, beginilah caranya untuk memohon jawatan Anggota Kumpulan Sokongan SPP dengan menggunakan browser Firefox. Yang di atas tadi semuanya intro, harap maaf harap diampun, hehehe ;-)


m2mdoh: "Mari menyokong transformasi Pendidikan negaraa~~"
:-?
:.

No comments:

Post a Comment