Wednesday, September 29, 2010

Jawatan Kosong Vacancy Malaysia di Internet?

.: Assalamu'alaikum (Selamat sejahtera ke atas kamu)~~

Anda mencari-cari jawatan kosong kerajaan? Atau memilih untuk mencari kerja kosong dalam sektor swasta? Tidak kira apa jua pilihan anda, anda mungkin bengang kerana terdapat banyak laman web dan blog di internet yang "kononnya" memaparkan jawatan kosong terkini. Laman web yang mana satu lebih up-to-date terkini dan boleh dipercayai?

Mamdoh sendiri pun pening mencari laman web yang mana satu. Bukan apa, laman web jawatan kosong Malaysia sekarang banyak yang pelik-pelik - dengan layout yang yang berterabur sana-sini, tulisan yang sukar dibaca, pengiklanan yang tidak seswai dengan website, lambat loading lagi, macam-macam hal. Pening kepala jadinya..

Dipendekkan cerita, dengan pening-pening dan semangat mencari jawatan kerajaan yang terkini, mamdoh buatkan satu senarai pendek laman web yang boleh kita semua memohon kerja.

SPA : Portal Rasmi Suruhanjaya Perkhidmatan Awam.
[ http://www.spa.gov.my/ ] : Laman web memohon jawatan kosong kerajaan untuk satu Malaysia.

Malaysia.gov.my. Laman sesawang kerajaan Malaysia.
[ http://www.malaysia.gov.my/bm/main/jobs/pages/jobvacanciesingovsector.aspx ] : Senarai jawatan kosong kerajaan untuk seluruh Malaysia.

E-Recruitment Sarawak.
[ http://www.e-recruitment.gov.my/ ] : Website ini menyenaraikan kerja-kerja kosong kerajaan untuk seluruh negeri Sarawak. (Kadang-kadang sukar dicapai kerana kerja-kerja maintenance).

SPP : Portal Rasmi Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran.
[ http://www.spp.gov.my/ ] : Kerja kosong (kerajaan juga) untuk cikgu dan bukan cikgu, bawah Kementerian Pendidikan (terbuka untuk seluruh Malaysia).

JobsMalaysia. (ada iklan dalam TV nih)
[ http://www.jobsmalaysia.gov.my/ ] : One-stop portal untuk memohon jawatan kerajaan sekali dengan kerja di sektor swasta (seluruh Malaysia).


Senarai berikutnya adalah laman-laman web yang kita perlu daftarkan diri dan boleh dapat e-mail mengenai maklumat jawatan kosong swasta terkini yang diingini~~

Jobstreet.
[ http://www.jobstreet.com.my/ ] : Website ni layan sebab ada English fluency test: boleh disertakan bersama resume atau CV permohonan kerja kita nanti.  ;-)

My Star Job.
[ http://mystarjob.com/ ] : Senarai tawaran kerja yang diiklankan dalam suratkhabar theStar, dan juga iklan jawatan kosong yang lain. Kebanyakannya tawaran dari sektor swasta. Laman web contoh kerana mempunyai ciri-ciri sosial, mengandungi video-video dan artikel menarik, dan boleh dikongsi bersama.

Monster Malaysia. Right jobs. Right candidates.
[ http://www.monster.com.my/ ] : Kalau tak silap Monster asalnya ialah laman web luar negara (US). Tapi sekarang sudah ada versi untuk rakyat Malaysia.

JobsDB. (Jobs database?)
[ http://www.jobsdb.com.my/Malaysia ] : Antara laman web contoh. Carian jawatan kosong sangat mudah melalui laman web ini. Juga berasal dari web luar negara.

JenJobs. Let the job look for you.
[ http://jenjobs.com/ ] : Ada pilihan untuk Bahasa Melayu dan Bahasa Cina. Default ialah bahasa Inggeris.


Seterusnya laman web awam (bukan diselia oleh badan kerajaan seperti laman web di atas) yang sentiasa menyenaraikan update/berita jawatan kosong terkini sektor kerajaan dan swasa. Terbuka untuk permohonan seluruh Malaysia.

Achemm.
[ http://achemm.blogdrive.com/ ] : Permohonan seluruh Malaysia (site dengan update paling terpantas, keburukannya websie ini lambat loading..)   ***Update: Telah ditutup kerana melanggar terma dan syarat?***

*** Update lagi *** laman baru achemm : [ http://achemm.blogspot.com/ ]. *******


Malaysian career. (Jawatan kosong kerajaan).
[ http://malaysiancareer.com/ ] : Blog yang lebih kurang sama senarai jawatan yang ditawarkan seperti laman web Achemm.

Jobs Malaysia 2010 | 2011? Portal jawatan kosong | kerja kosong kerajaan dan swasta 2010.
[ http://www.jobsmalaysia.info/ ] : Agak popular? Tapi blog postnya tiada tarikh ia ditulis. Paling kurang pun tarikh tutup permohonan jawatan ditulis awal-awal lagi.

Job Stock. Job hunting - save time, save money.
[ http://jobstock.mesis.com.my/ ] : Kerja kosong sektor swasta dalam negeri Sarawak. Laman web yang aneh kerana banyak menggunakan gambar. Jika lebih banyak teks memang senang "ditemui".

Jawatan Kosong.
[ http://www.jawatankosong.biz/ ] : Jawatan-jawatan kosong di negara kita, Brunei dan Singapura.

Malaysia Jobs. Maklumat jawatan kosong terkini.
[ http://malaysiajobs.biz/ ] : Seperti membaca suratkhabar bahagian jawatan kosong sahaja. X-D

Portal Jawatan Kosong.
[ http://www.jawatankosong.com.my/ ] : Ada amaran warning yang kacil ja di tengah, macam tersembunyi sikit kalau tak perasan. Tapi betul kata dia, memang tak pernah dibuat orang kalau nak cari nak tengok jawatan kosong kerajaan atau swasta terkini memang minta wang pendahuluan. Kena hati-hati dengan scam dan fraud.

e Jobs Vacancy. Malaysia electronic jobs vacancy.
[ http://ejobsvacancy.com/ ] : Banyak jawatan swasta terdapat di sini.


Tip-tip yang ada OK sikit.
Ada cara lain juga untuk tahu tawaran kerja terbaru dan terkini. Selalukanlah diri kita mendengar segmen jawatankosong di radio (biasanya akan diberitahu awal pagi), membaca surakhabar hari-hari (khususnya hari Isnin, Rabu, Khamis, dan Jumaat), atau tanya-tanya dengan rakan, jiran atau saudara yang sudah bekerja di sektor kerajaan atau swasta. Tidak semesinya bergantung kepada internet sahaja. ;-)

Kadang-kadang iklan kerja ditampal pada tepi-tepi kedai, papan notis atau di surau/masjid. Kebiasaannya iklan kerja untuk kerajaan jarang keluar hari Selasa, Sabtu dan Ahad kerana... entah? Mungkin government workers offday hari Sabtu dan Ahad? Hari Selasa memang jaranglah keluar. Hari Isnin sebab memang kena kerja, kalau keluar hari Khamis Jumaat, mungkin last minute? Tak percaya cuba kaji research sendiri. :-P

Masa nak memohon jawatan juga kena pandai. Kalau jawatan tersebut memerlukan kelayakan akademik yang tertentu, pastikan anda ada kelayakan itu barulah memohon. Jika tiada, abaikan. Kalau pohon juga memang buang kertas fotostet, masa, duit setem dan poslaju. Betul, serius tak tipu. Jadi calon simpanan pun tak dapat. Sekarang ramai woo yang minta kerja. Jadi peluang anda untuk bersaing dengan beribu-ribu pemohon agak tipis. Kalau anda ada apa yang mereka cari, jangan malu-malu, pohon saja~~ :-D

Kalau dah confirm sah dipanggil temuduga, jangan lengah-lengah buat persediaan awal. Jawatan kosong kerajaan misalannya, kena ambil tahu-menahu misi visi jabatan, orang kuat-kuat, mungkin sejarah dan logo, nama-nama menteri, deskripsi jawatan yang dipohon, isu-isu semasa yang berkaitan, dan bersedia juga dengan soalan-soalan panas yang tak terduga.

Menipu maklumat dan pengalaman peribadi atau over bragging semasa temuduga adalah amat-amat dilarang. Pakai pakaian yang kemas simple, separa formal (sila bertanya dengan mereka kalau kita tak tahu), tali leher untuk lelaki, dan berkasut ala-ala kulit kalau boleh. Tapi tengok jugalah anda ditemuduga untuk jawatan apa. Pakailah yang sesuai. Kalau bab-bab temuduga nih, ada e-book yang seswai untuk dijadikan panduan. E-book yang bernama Rahsia Lulus Temuduga Kerja Kerajaan. Macam-macam rahsia yang dibongkarkan, agar kerja impian akan jadi kenyatan. Iyya ka?   :-?


m2mdoh: "Boring buhsan menunggu kerja. Mari menyokong perniagaan kecil-kecilan, mari~~"
:-D
:.

No comments:

Post a Comment