Saturday, June 4, 2011

Jom memancing apek galah biruuu~

.: Sedikit dengki menengokkan melihatkan apek itu...

Udang galah biru - Gambar oleh Karen George.

Prince Edward Island, Rabu 01 Jun 2011 - Seorang nelayan di sana terkejut ketika mendapati ada udang galah (atau "apek") berwarna biru dalam tangkapannya. Selalunya udang yang ditangkap memang tiada yang berwarna biru, tapi tangkapan Blair Doucette kali ini agak menakjubkan - udangnya berwarna biru kerana udang tersebut terkena mutasi genetik.

Kali terakhir berita udang berwarna biru ditangkap orang ialah pada 2009. Itupun kerana udang galah berwarna biru hanya terdapat satu dalam empat juta - ini mungkin bermakna Doucette orang yang ke-4,000,001 yang menangkap udang galah biru ini, ataupun dia memang lelaki yang bernasib terlalu baik sahaja. Anda yang fikir-fikirkan.

Isterinya, Wendy Doucette pun pada mulanya tidak percaya akan hasil tangkapan suaminya itu. "Selama 30 tahun ini mereka memang tidak pernah mendapat udang yang berwarna biru, inilah kali pertama," katanya kepada CBC News. Sekarang mereka bercadang untuk memberikan apek biru tersebut kepada sebuah akuarium di sana untuk tatapan ramai.

Mutant blue lobster caught off Canadian coast [NBC: 6-02-2011]

Jika anda tidak percaya udang berwarna biru wujud, atau anda fikir gambar tersebut ialah gambar gubahan photoshop kerna artis di internet tiada hobi lain asik asyik nak main Photoshop, maka dipersilakan menonton video di bawah sambil sediakan kail udang dan kompon. (Macam seddappppp je udang berwarna biru, hehehe)

See The Amazing Beautiful Blue Lobster!!

Meet a rare blue lobster!

Blue Lobster Molting (full process)

Giant blue lobster with eggs #2
Ada tengok tak anak-anak udang yang dibawah perutnya itu? Fuhyooo...

Via CBCNews | Canada : Electric-blue lobster caught off P.E.I.


m2mdoh: "Subhanallah, chanteknya udanggggg~ :-D Mari menyokong penternakan adalah perniagaan"
;-)
:.

No comments:

Post a Comment